ציוד המשחק
- 106 אבנים
- ארבע סדרות צבעוניות (שחור, כחול, אדום, כתום) במספרים 1-13 ×2.
- 2 ג’וקרים (אדום ושחור) – מחליפים כל אבן.
- לוחות פלסטיק – “מדפים” להעמדת האבנים כך שרק אתם תראו את המרחקים.
- שק / קופסה לערבוב – שולפים ממנה אבנים בתחילת המשחק ובמהלכו.
הכנה ופתיחת משחק
- ערבבו היטב את כל האבנים בשק או על השולחן עם הפנים כלפי מטה.
- כל שחקן שולף 14 אבנים (16 אם משחקים רק שניים).
- השחקן שפותח הוא מי שמחזיק את האבן הגבוהה ביותר – שווה להציג ולערבב שוב.
- שאר האבנים נשארות במרכז כשגובהן כלפי מטה – זו הקופה.
מטרת המשחק
להיות הראשון שמניח את כל האבנים מהלוח האישי על השולחן באמצעות יצירת:
- רצפים (Run) – לפחות 3 מספרים עוקבים באותו צבע:
7-8-9 אדום
- סדרות (Group / Set) – 3-4 אבנים מאותו מספר בצבעים שונים:
5 שחור – 5 כחול – 5 אדום
שווי פתיחה – “30 נקודות”
כדי להניח אבנים בפעם הראשונה חייבים ליצור על השולחן צירופים שערכם 30 נקודות ומעלה ללא ג’וקר.
- נקודת הערך של אבן = המספר שמופיע עליה.
- דוגמה לפתיחה:
10 כחול – 11 כחול – 12 כחול
(סה”כ 33).
מהלך תור טיפוסי
שלב | פירוט |
---|---|
א. שליפה | אם אין לכם מה לשחק – שלפו אבן מהקופה וסיימו את התור. |
ב. הנחה / פירוק | אם יש לכם 30 נק’ לפתיחה, או שכבר פתחתם, תוכלו: • ליצור רצפים/סדרות חדשים. • “להתלבש” על צירופים קיימים (להוסיף אבן). • “פירוק” – לפרק רצף/סדרה קיימים ולבנות מחדש בתנאי שכל האבנים נשארות בצירופים חוקיים בסוף התור. |
ג. סיום | אם סיימתם להניח, עברו לשחקן הבא. אין צורך להכריז. |
כללי ג’וקר
- מחליף כל אבן ברצף או בסדרה.
- ניתן לחלץ ג’וקר משולחן רק אם אתם מציבים במקומו את האבן המדויקת שהוא מייצג באותו תור ומשתמשים בג’וקר מיד בצירוף אחר.
- בסיום סבב, ג’וקר שנותר ביד שווה 30 נקודות קנס.
סיום סבב וניקוד
- שחקן שמניח את האבן האחרונה מכריז “סגור”.
- יתר השחקנים סופרים את ערכי האבנים שנותרו בידם (ג’וקר = 30).
- אפשר לשחק כיד בודדת או לצבור נקודות שליליות לאורך מספר סבבים; המנצח הוא מי שמגיע לפחות נקודות (או מי שמנצח ביד קובעת אחרונה).
אסטרטגיות בסיסיות
טיפ | למה זה עובד? |
---|---|
שמרו אבנים “גמישות” | לדוגמה 7-8-9 בצבעים שונים יכולים להשתלב הן כרצף צבעוני והן כסדרה של 8-8-8. |
המתינו עם הג’וקר | כוחו גדל בשלבים מאוחרים שבהם חסרה אבן נקודתית לסגירה. |
עקבו אחרי הלוח | הידיעה אילו מספרים־צבעים כבר על השולחן תעזור להחליט אם להחזיק או לשחרר אבן. |
פירוק חכם | לעיתים פירוק רצף קיים יאפשר לכם להיפטר ממספר אבנים “תקועות” במכה אחת. |
טיפים למתקדמים
- Double Runs – בנו מראש שני רצפים חופפים (למשל 6-7-8-9 אדום ו-7-8-9-10 כחול); כך אבן בודדת תשרת שני כיוונים אפשריים.
- ספירת צבעים – יש רק שני סטים מכל צבע־מספר; אם שני “10 כתום” כבר על השולחן, חפשו דרך אחרת להשלים רצף.
- סיום מפתיע – החזיקו אבן אחת “זריזה” (כמו 13 בצבע נדיר); לעיתים תוכלו לשבור רצף יריב ולהשתחרר ביד אחת.
גרסאות משחק נפוצות
וריאציה | שינוי עיקרי | למי זה מתאים? |
---|---|---|
Rummikub Sabra | גרסה התחרותית הרשמית; ללא פירוק אגרסיבי (מגבלה על מספר מניפולציות בתור) | שחקני טורנירים |
Time Attack | שעון חול/טיימר 30-60 שניות לכל תור | אוהבי קצב מהיר |
ג’וקר רצוף | ג’וקר אינו יכול לפתוח או לסיים רצף | מוסיף קושי אסטרטגי |
שאלות נפוצות
- מה קורה אם נגמרות האבנים בקופה?
ממשיכים לשחק בלי שליפות; אם כולם מדלגים ברצף – הסבב מסתיים וניקוד מחשב את האבנים שביד. - האם מותר לפתוח עם ג’וקר?
לא. הפתיחה חייבת להיות בלי ג’וקר ולשקול ≥30 נקודות. - אפשר לפרק רצף של יריב בלי להוסיף אבן?
כן, כל עוד בסוף התור כל האבנים (גם של אחרים) מסודרות בצירופים חוקיים.
רמיקוב מאזן בצורה מושלמת בין מזל לאסטרטגיה
הכניסה קלה (חוקי יסוד פשוטים), אבל המהלכים המתקדמים – פירוקים, ספירת צבעים וניהול ג’וקרים – מוסיפים עומק שמחזיק את המשחק רענן עשרות שנים. בפעם הבאה שיש ערב חברים, פתחו את השק, סדרו לוחות, ותנו למספרים ולצבעים להתחבר – אולי תגלו שגיליתם אלוף רמיקוב נסתר בין החברים.
שיהיה משחק מהנה ובהצלחה!